Siste nytt Gå til nyhetsarkiv >

26.5.2015

Pressemelding: Nasjonal bibliotekdag

Pressemelding fra Norsk Bibliotekforening 26. mai 2015 Nasjonal bibliotekdag arrangeres for første gang 26. august 2015 26. august 2015 vil Norge for første gang få sin egen bibliotekdag. Dagen skal løfte frem alle typer bibliotek over hele landet. Norsk Bibliotekforening er initiativtaker. Regjeringen varslet på radio i dag tidlig at bibliotek blir valgkampsak i høst. … Fortsett å lese Pressemelding: Nasjonal bibliotekdag

22.5.2015

Kulturkaffekopp på Stortinget

Arbeiderpartiets kulturfraksjon på Stortinget, ved Hege Haukeland Liadal, inviterte i dag til KulturKaffekopp. Fra Norsk Bibliotekforening møtte leder Mariann Schjeide, i tillegg fikk praksisstudentene Stina Åmo og Toril Å. Iversen delta som tilhørere. Tekst: Stina Åmo og Toril Å. Iversen, praksisstudenter fra HiOA Schjeide presenterte vårt ønske om styrking av økonomisk bevilgning til bibliotekene, og la vekt … Fortsett å lese Kulturkaffekopp på Stortinget

19.5.2015

Norsk Bibliotekforening har signert Londonmanifestet

The London Manifesto er et felles opprop for bibliotek og arkiv over hele Europa. Manifestet understreker «fair copyright». Manifestet tegner opp reformer som trengs for å støtte forskning, innovasjon og vekst, og som vil hjelpe til å skape ett digitalt marked. Manifestet legger vekt på biblioteks og arkivs viktige rolle. De foreslåtte reformene vil styrke rettighetene … Fortsett å lese Norsk Bibliotekforening har signert Londonmanifestet

20.4.2015

Cycling for libraries

Cycling for Libraries startet opp i 2011. Første turen syklet vi 65 mil fra København til Berlin. I 2012 fulgte vi opp med å sykle fra Vilnius til Tallinn, også det 65 mil. I 2013 syklet vi 45 mil med besøk i Amsterdam, Haag, Delft, Gent og Europaparlamentet i Brussel. 2014 var året for cyclo-biblio … Fortsett å lese Cycling for libraries

31.3.2015

Lesepris til Haugaland vgs i går.  Uten bibliotekar i morgen?

I Haugesunds Avis er det 31. mars et oppslag om Haugaland videregående skole i Rogaland. Skolen er pålagt å kutte i budsjettet, og gjør dette ved å kutte i skolebiblioteket. Her er brevet Norsk Bibliotekforening avd. Rogaland og spesialgruppen vår for skole sendte til aviser og myndigheter. Åpent brev til rektorer i videregående skoler i … Fortsett å lese Lesepris til Haugaland vgs i går.  Uten bibliotekar i morgen?

Fagforbundet

ArrangementerSe alle arrangementer >

Det 75. norske bibliotekmøte

09.03.2016 - 11.03.2016

Her kommer det mer informasjon – vær du sikker! Hold av datoene allerede nå.