Siste nytt Gå til nyhetsarkiv >

10.12.2014

Positive til e-bokordning

Norsk Bibliotekforening og Bibliotekarforbundet er særs nøgde med at Kulturrådet vil gå inn for å gjere ordninga med e-bøker i innkjøpsordninga permanent. Vi håper også at vi vil sjå ei ytterlegare utviding av den same ordninga. Det er vidare ønskeleg at etterkvart fleire sjangerar blir omfatta av innkjøpsordninga for e-bøker. Det er gledeleg at Norsk … Fortsett å lese Positive til e-bokordning

17.11.2014

Nominerte til Årets bibliotek 2014

Pressemelding fra Norsk Bibliotekforening 17. november 2014 Årets bibliotek deles ut av Norsk Bibliotekforening, og er den gjeveste prisen et norsk bibliotek kan få. Alle typer bibliotek kan vinne. De tre nominerte er: Molde bibliotek Spangereid skolebibliotek, Lindesnes Sølvberget bibliotek, Stavanger Juryen for Årets bibliotek 2014 består av Mariann Schjeide, Norsk Bibliotekforening Aud Søyland Kristensen, … Fortsett å lese Nominerte til Årets bibliotek 2014

11.11.2014

Nekrolog: Inger Cathrine Spangen

En fremragende fagperson, en dyktig leder og en populær formidler døde 4. november, 73 år gammel. Inger Cathrine Spangen startet sin karriere i bibliotekvesenet som barnebibliotekar på Lillehammer i 1963. Hun hadde en sterk interesse for dette viktige arbeidsfeltet gjennom hele livet, videreutdannet seg i emnet og studerte barnebibliotek også i utlandet. Hun var styreleder … Fortsett å lese Nekrolog: Inger Cathrine Spangen

22.10.2014

Bibliotekene tar sikkerheten på alvor

Et oppslag i Stavanger Aftenblad 14. oktober stiller spørsmål ved sikkerheten i utlånssystemene for e-bøker i folkebibliotekene og hvordan de ulike aktørene forholder seg til dette. Forlagene, systemleverandører, Biblioteksentralen, bibliotekarer – det er mange aktører involvert når eboka finner veien fra forfatter til leser. Det dreier seg om å få gode ebøker ut til folket, … Fortsett å lese Bibliotekene tar sikkerheten på alvor

8.10.2014

PRESSEMELDING Dato: 08.10.2014 Regjeringa satsar på bibliotek – no må kommunane følgje opp Norsk Bibliotekforening er glade for auka utviklingsmidlar til folkebiblioteka. Leiar i Norsk Bibliotekforening Mariann Schjeide meiner at det er eit klart signal til kommunane om å følgje opp i sine budsjett. Kommunane må følgje opp – Desse 20 millionane syner at regjeringa … Fortsett å lese Statsbudsjettet 2015: Regjeringa satsar på bibliotek – no må kommunane følgje opp

Fagforbundet

ArrangementerSe alle arrangementer >