Siste nytt Gå til nyhetsarkiv >

30.6.2015

Stipendutlysning 2015

Søk stipend! Alle personlige medlemmer i Norsk Bibliotekforening kan søke stipend for å utvikle seg faglig – gjerne i tråd med vårt prinsipprogram og handlingsplan 2014-2016. Relevante formål kan være kurs, konferanse, workshop eller studiereise, men vi vurderer også andre formål. Søknaden skal redegjøre for det faglige innholdet i aktiviteten det søkes om stipend til. … Fortsett å lese Stipendutlysning 2015

29.6.2015

Har De sjekket ut vår bibliotekbutikk?

Den som leter skal finne! I en hylle i vårt rikholdige arkiv har vi funnet restopplaget etter plakater som Norsk Bibliotekforening trykket og distribuerte – sannsynligvis på 1950-tallet? Vi selger nå disse plakatene sammen med handlenett og buttons i vår nettbutikk. Se ikke vekk fra at vi vil legge ut flere ting i denne butikken … Fortsett å lese Har De sjekket ut vår bibliotekbutikk?

19.6.2015

Diskusjon om bibliotekstatistikken

Etter publisering av bibliotekstatistikk denne uken, med dertil store medieoppslag, har Bibliotekarforbundet påpekt at «1 av 5 bibliotekarer har forsvunnet» er en tabloid og feil fremstilling av tallmaterialet. Les gjerne deres artikkel. Vi har valgt å ta debatten på Biblioteknorge, som er en åpen e-postliste for bibliotekinteresserte. Dette skriver Mariann Schjeide, leder i Norsk Bibliotekforening: Då vi … Fortsett å lese Diskusjon om bibliotekstatistikken

17.6.2015

Kartlegging: Folkebibliotekene taper på budsjettene

I Bok og Bibliotek 3-2015 presenterer vi tall som viser at folkebibliotekene må prioriteres og satses på. Hele statistikken her finner du på Norsk Bibliotekforenings medlemssider. Klikk her for å lese medlemssidene i PDF-format. Her finner du tall for alle landets kommuner, og kan lett sammenligne dem med andre. Tallene kan fritt benyttes av alle som ønsker å kjempe … Fortsett å lese Kartlegging: Folkebibliotekene taper på budsjettene

16.6.2015

Vårt Land skriver om bibliotekøkonomi

Vårt Land har 16. juni en stor sak om utviklingen i bibliotekøkonomi. Saken er basert på tallene Norsk Bibliotekforening presenterer i det nyeste nummeret av Bok og Bibliotek. – Bibliotekene blir systematisk underbudsjettert. Kulturløftet har ikke vært et løft for biblioteket. Litt av problemet er at bibliotekene blir sett på som noe som alltid har vært … Fortsett å lese Vårt Land skriver om bibliotekøkonomi

Fagforbundet

ArrangementerSe alle arrangementer >

Det 75. norske bibliotekmøte

09.03.2016 - 11.03.2016

Her kommer det mer informasjon – vær du sikker! Hold av datoene allerede nå.