Siste nytt Gå til nyhetsarkiv >

31.8.2015

Leserinnlegg: Hvor er bibliotekaren?

Dette leserinnlegget fra vårt utvalg for litteraturpolitikk sto på trykk i Klassekampen  29. august 2015.  Den nye nasjonale folkebibliotekstrategien vil løfte bibliotekene inn i framtiden. Behovet for å utvikle en moderne bibliotekarrolle tilpasset barn og unges nye brukeradferd, er likevel ikke blitt synlig i strategien. Kunst og kultur formidles ikke av seg selv. At den … Fortsett å lese Leserinnlegg: Hvor er bibliotekaren?

20.8.2015

Nasjonal bibliotekdag – kva skjer?

Her finn du ein kort oversikt over kva som skjer i rundt om i Noreg på Nasjonal bibliotekdag 26. august 2015. Nedst på sida finn du eit skjema der du sjølv kan melde inn kva som skjer på ditt bibliotek, skule, institusjon eller andre stader.

13.8.2015

Pressedekning av Nasjonal bibliotekstrategi

12. august 2015 ble Nasjonal bibliotekstrategi lansert. Her er en lenkeliste på relevant stoff som ble publisert i denne sammenhengen. Selve bibliotekstrategien Pressemeldingen SSBs undersøkelse av bibliotekbruk 2015 Artikkel i Dagbladet: Intervju med Aslak Sira Myhre, BFs Margunn Haugland og NBFs Mariann Schjeide Artikkel i Aftenposten:  Intervju med Thorhild Widvey og NBFs Mariann Schjeide Reportasje i Nyhetsettermiddag: … Fortsett å lese Pressedekning av Nasjonal bibliotekstrategi

5.8.2015

Forslag til justerte vedtekter for Norsk Bibliotekforening

Hovedstyret foreslår endringer i vedtektene for Norsk Bibliotekforening og et endelig endringsforslag vil bli lagt fram på landsmøtet i Tromsø i 2016.  Bakgrunn: I en prosess for å avklare skattespørsmål for Norsk Bibliotekforening, fikk vi fra Skatt Øst bekreftet at foreningen anses som en skattefri institusjon. Men foreningen er bedt om å endre vedtektene slik … Fortsett å lese Forslag til justerte vedtekter for Norsk Bibliotekforening

30.6.2015

Stipendutlysning 2015

Søk stipend! Alle personlige medlemmer i Norsk Bibliotekforening kan søke stipend for å utvikle seg faglig – gjerne i tråd med vårt prinsipprogram og handlingsplan 2014-2016. Relevante formål kan være kurs, konferanse, workshop eller studiereise, men vi vurderer også andre formål. Søknaden skal redegjøre for det faglige innholdet i aktiviteten det søkes om stipend til. … Fortsett å lese Stipendutlysning 2015

ArrangementerSe alle arrangementer >

Organisasjonsmøte

29.10.2015 - 30.10.2015

For tillitsvalgte i Norsk Bibliotekforening

Det 75. norske bibliotekmøte

09.03.2016 - 11.03.2016

Her kommer det mer informasjon – vær du sikker! Hold av datoene allerede nå.